Op dit weblog streef ik er naar om met een zekere regelmaat en in een min of meer chronologische volgorde alle schetsen, illustraties (en hun toepassingen), die ik vanaf 1988 tot 2004 voor het Land van Ooit heb gemaakt- men noemde mij Opperhoftekenmeester - te ontsluiten. Dit tot genoegen - hoop ik - van de velen die het Land nog altijd een warm hart toedragen.



Klik op de afbeeldingen voor een grotere versie



donderdag 22 mei 2008

Ooitgroet en meer

Al snel kwam Marc met een lijstje met wensen, waaronder een serie tekeningen waarin de Ooitgroet werd uitgelegd. Dat viel nog niet mee. Er moesten zóveel bijzondere houdingen aangenomen worden om de groet correct uit te voeren dat ik er om te beginnen voor koos om geen Ooits kostuum te gebruiken. Dat verhult namelijk teveel. Wat de Ooiter draagt zou je het beste kunnen omschrijven als een body-stocking. Op deze manier kon ik de houdingen het duidelijkst laten zien.
Onderstaande versie is verschenen op de achterkant van de Landkaart van AD-2. Het leuke van deze is, dat de betekenis van elke stap in de uitvoering van de Ooitgroet, eronder verklaard wordt.



Op de landkaart van AD-2 moesten zóveel veranderingen worden ingetekend, dat ik, om het mezelf makkelijker te maken, eerst een aantal elementen uit de oorspronkelijke tekening weggeknipt heb. Photoshop bestond nog niet en trouwens, nu ben ik er nog steeds geen expert in. Ouderwets knip- en plakwerk dus om de belangrijkste nieuwe elementen in de Landkaart in te kunnen passen.



De details deed ik m.b.v. raderen met scalpel en vervolgens overtekenen. Met het goeie papier en materiaal kan dat redelijk onzichtbaar. Zie bijvoorbeeld de veranderingen aan Reuzentraan (48-49) en het intekenen van Rode oortjes (68).



Op de wensenlijst van Marc stond meteen ook al een boek met de werktitel Staatenboek en een serie bankbiljetten. Het Staatenboek is er als zodanig nooit gekomen, hoewel ik er wel een aantal illustraties voor maakte. Deze werden òf niet òf voor andere doeleinden ingezet. Deze zullen later nog aan bod komen.
De bankbiljetten werden de Ooitsenten en dat werd naar mijn mening één van de leukste projecten die ik voor Ooit gedaan heb. En het is het onderwerp van mijn volgende post.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Als kind vond ik bij nummer 59 op de landkaart een vreemd plekje in het bos. Ik herinner me iets met stoelen uit boomstronken. Ik heb me altijd afgevraagd wat dat was. Nu zie ik dat het zowaar een theatertje was geweest. Tjiep-tjiep. Toen ik het vond was het denk ik niet meer in gebruik. Weet je wat voor voorstelling daar was?

Groetjes, Gijs

Anoniem zei

Nee, ik vergis me. Nummer 51 op de landkaart...

John Rabou zei

Poeh, goeie vraag Gijs. Ik kan me vaag nog een personage herinneren met de veelzeggende naam "Tak", geloof ik; een variant op Sap (?)

Voor dit soort vragen kun je het beste even rondvragen op www.landvanooit.tk
Daar is vast wel iemand te vinden die het weet.

Anoniem zei

Tak was/is een vriendje van Sap.
Tak heeft een hele eigen historie..
In 't kort, papa was boom en Tak was nog maar een klein twijgje toen ze van de boom af waaide tijdens een storm.
Helaas heeft ze haar vader niet meer kunnen vinden en nu is ze dikke vriendjes met Sap omdat Sap met de bomen kan praten.

Afz. Rak

Anoniem zei

Op nummer 51 heeft in de AD1 een heks gezeten die later is vervangen door een vriendelijker kruidenvrouwtje (AD3). Het was een soort bostheatertje.

Als ik het me goed herinner heeft op deze plaats ook nog een vogelnest gelegen met hierin drie eieren. Dit had te meken met een lakei die eieren legde of dacht dat hij dit deed.

Ik was in die tijd nog maar een heel klein riddermannetje dus de details zijn me helaas ontgaan.