Op dit weblog streef ik er naar om met een zekere regelmaat en in een min of meer chronologische volgorde alle schetsen, illustraties (en hun toepassingen), die ik vanaf 1988 tot 2004 voor het Land van Ooit heb gemaakt- men noemde mij Opperhoftekenmeester - te ontsluiten. Dit tot genoegen - hoop ik - van de velen die het Land nog altijd een warm hart toedragen.



Klik op de afbeeldingen voor een grotere versie



dinsdag 9 juni 2009

Het Toernooi 2

Het begin van dit tweede deel van mijn trilogie is wat lastig, omdat ik erg zit te worstelen met een adequate beschrijving van de eerste vijf platen van deze aflevering. Dat komt omdat ik deze illustraties heb gemaakt voor de eerste versie van het boek, waarin een heel ander verhaal werd verteld dan uiteindelijk gepubliceerd is en ik de strekking van dit verhaal zo goed als vergeten ben. Er is n.l. geen exemplaar van dat eerste manuscript bewaard gebleven.
Voor zover ik me kan herinneren speelde Jean d'Orange in dat verhaal een onaangename rol, waarbij hij o.a. in de stallen spioneerde, zorgvuldig in de gaten gehouden door de Opperstalmeester, die - verdekt opgesteld - klaar staat om op zijn geheel eigen wijze Jean af te leren zijn bepoederde neus in andermans zaken te steken.
Van deze plaat heb ik alleen nog maar een fotokopie van de uitgewerkte tekening, vandaar die-ie wat aan de donkere kant is.


Jean d'Orange wilde dolgraag weten waarom Graniet zich had teruggetrokken in de stallen en wat daar allemaal gebeurde.
Graniet was zó ondersteboven geraakt van zijn eerste ontmoeting met Snip Snap Lieve dat-ie - tot niets meer in staat - bij Kos met de Snor troost was gaan zoeken en zich aan zijn totale ontreddering overgaf. Kos probeerde hem op alle mogelijke manieren op te beuren, waarbij hij na verloop van tijd zijn geduld verloor en hem vervolgens ongezouten de wacht aanzegde.


Het krabbelige schetsfiguurtje vóór Kos moest de Opperstalmeester worden. Hier is hij iets verder uitgewerkt.


Ook bovenstaande tekening is tot voltooiing gekomen en heeft het zelfs - weliswaar in beknotte vorm - gehaald tot op de titelpagina van de uiteindelijk uitgave, ook al wordt op geen enkele wijze duidelijk wat de betekenis van dat plaatje in dat boek is. Dat is nu dus duidelijk geworden.
Eén van de manieren waarop Kos probeerde Graniet te bewegen iets te ondernemen op het liefdespad, was een indringend gesprek over de liefde en een aanschouwelijke les in kussen. Hierbij nam een bezem de plaats in van de verrukkelijke Snip Snap Lieve Freule van de Rode Loper.


Afgezien van het kleine medaillon van Kos en Graniet zijn deze tekeningen voor zover ik weet nooit gebruikt. Ik heb ze na voltooiing ook nooit meer teruggezien.

De volgende illustratie is natuurlijk wel verschenen in het boek, maar ook deze heb ik gemaakt naar aanleiding van een passage uit het eerste verhaal en behoort dus bij de eerste serie tekeningen die ik voltooide. Hierin bleek de Zwarte Ridder een jaloerse Jean d'Orange te zijn. Mijn bedoeling was om dat onopvallend te laten zien door heel subtiel een klein stukje oranje stof tussen de platen van zijn harnas uit te laten piepen.
Dat pakte later allemaal heel anders uit, want Jean d'Orange kwam uiteindelijk in het hele boek eigenlijk niet meer voor.



Vervolgens begon ik met het tekenen in potlood van alle deelnemers aan het toernooi "op stand", dus precies zó op de pagina, zoals ze ook in het boek zouden worden afgebeeld. Dit alles aan de hand van de kleurschetsen uit de vorige aflevering.
Behalve van de originele potloodtekening van Lapis Lazula, die ik als eerste laat zien, heb ik van alle andere personages alleen nog maar fotokopieën van deze tekeningen.











De dubbele pagina-illustratie (spread in jargon), van het toernooiveld had ook wel wat voeten in de aarde. Als strijders koos ik vanzelfsprekend Graniet op Kos tegenover Rak, omdat Troe zo'n dankbaar onderwerp is voor zo'n scène. Het leuke is dat ik gaandeweg steeds fotokopieën maakte, zodat er een aardig beeld ontstaat van de voortgang van deze tekening.
Hier een eerste aanzet van de opponenten.



Graniet en Kos krijgen steeds meer vorm, evenals het Roze Kasteel.




Op een gegeven moment kregen de toernooipaviljoens hun bestemming, waartoe ik de namen van de bewoners dunnetjes op het tentdoek van hun respectievelijke paviljoen schreef.


Uiteindelijk beviel deze opzet me maar matig. Ik vond de opstelling van de tribune voor het kasteel minder gelukkig, dus besloot ik de hele plaat om te gooien en het kasteel naar de rechterpagina te verplaatsen. Dat resulteerde mijns inziens in een harmonieuzer beeld. Bovendien kon ik de tribune daardoor wat groter tekenen, zodat ik de toeschouwers, zoals de gouverneur, herkenbaar in kon tekenen, maar dit wordt pas echt duidelijk in de volgende aflevering.



Het enige waar ik nog niet helemaal uit was, was een oplossing voor de ietwat lege voorgrond aan de rechterkant van de plaat. Ik dacht aan een hekwerk waar een jongetje uit alle macht zijn kampioen stond aan te moedigen.


In de kopie van de half uitgewerkte definitieve illustratie is het jongetje een stel wegvluchtende pauwen geworden. Het gaf het geheel nóg wat meer dynamiek.


Om wie zo verbeten gestreden werd, was natuurlijk Snip Snap Lieve Freule van de rode Loper.


Gelukkig kwam het met Graniet en haar natuurlijk allemaal goed.




In het derde deel van deze trilogie laat ik eindelijk zien waar dit "gezwoeg" allemaal toe leidde.

14 opmerkingen:

RickU zei

John!

Laat ik beginnen met het volgende:

JEAN d'ORANGE! EINDELIJK :D Wat teken je deze personage toch heerlijk; precies zoals hij is/was! Super gewoon, diep, diep respect! Hopelijk heb je meer in petto wat Jean betreft...

Wat een schitterende tekeningenen opnieuw, en het blijft super om de totstandkoming van prenten te zien. De laatste afbeelding brengt mij enkel wel2 vragen:

Waarom zijn de vlaggen op de laatste tekening zo vreselijk groot en overweldigend :O ?
De manen van Kos zijn uiteindelijk zo dun... Waarom?

Verder zijn de tekeningen fantastisch om te zien. De echtheid, en dan heb ik het over alle eindresultaten, is in elke tekening zó realistisch! De tekening waar Graniet met zijn bruine bos haar (:D) onder Kos ligt, zo echt... Geweldige tekeningen, meer kan ik er niet over kwijt. Super!

Grote Ooitgroet,

Rick

paultox zei

Dag John,

Wat een werk zit er in die tekeningen zeg! En wat een klus om dat allemaal in te scannen er hier een verhaal omheen te breien. Petje af!

Groeten,
Paul

Jonkheer Ed zei

Hallo John,

Echt weer prachtig!
De schetsen en de verhalen erachter zijn echt om te smullen.
Wat ikzelf echt interessant vindt is hoe de plaat van het Toernooiveld is ontstaan, daar is echt goed over nagedacht. Dit vindt ik een van de mooiere platen die ook regelmatig verschenen is op leuke dingen in Ooit.
In mijn archief kwam ik de plaat tegen op ansichtkaart, de overheerlijke smuldoos, de Ooit-kunde map, en nog de Ooitse informatiemap. Leuk dat een een zo'n mooie plaat gebruikt is voor zulke leuke dingen.
John, Bedankt en ik wacht weer geduldig af op het laatste deel van deze trilogie (Is weer eens wat anders dan Star Wars of Lord of the Rings) van Het Toernooi.

Jonkheer Ed

RickU zei

Overigens, John,

Wat was er mis met de eerste versie van Snip Snap Lieve en Graniet, en wat heeft Snip Snap een "oud" hoofd op de laatste 2 prenten? Het "Is dit beter?" viel mij nu pas op nl...

OoitGroet!

Rick

John Rabou zei

Laat ik beginnen met jullie allen te danken voor jullie reacties.
Elke keer weer ben ik benieuwd hoe die uitvallen en welke vragen mijn berichten oproepen.
Het blijft ontzettend stimulerend om die reacties te krijgen en te lezen.
Die vlaggen Rick, dat moest gewoon zo. Uitbundig dus. Overweldigend. En ik zal niet ontkennen dat Marjan daar zonder meer een rol in speelde.
Als je zijn hoofd- en halsmanen bedoelt, denk ik dat dat komt door de kwaliteit van de kopie. Ze zijn hierop niet zo duidelijk te zien.
Zijn voetflossen daarentegen hadden inderdaad wel wat forser gemogen. Marjan had het altijd over pannenkoekenvoeten. Ik had meestal de neiging om ze aan de kleine kant te tekenen. En Marjan maar zeggen: "Die voeten van Kos mogen best nog groter. Nee, het moeten echte pannenkoekenvoeten worden.Je mag het best wat meer overdrijven, hoor.Iets dergelijks gold dus ook voor vlaggen en wimpels, daar was Marjan wel van.

Alsjeblieft Ed, maar je loopt een beetje vooruit op het derde deel, omdat ik juist daar in wilde gaan op alle andere toepassingen die met deze illustraties zijn gedaan.
Maar het geeft niet hoor, het is een leuke teaser.

Dat "Is dit beter?" heeft geen betrekking op de koppen. Ook hier ligt dat weer aan de kwaliteit van de kopieën.
Het heeft te maken met de toevoeging van Kraspach en details als de nekflap van de helm van Graniet en de lengte van zijn onderbeen. Die is een beetje langer geworden.

RickU zei

Aha, verontschuldiging voor mijn grote nieuwschierigheid haha. Was het overigens (want ondertussen komt mij dan wéér een vraag bovendrijven :D) alleen Marjan die zich met de schetsen bezighield? Of had Marc daar ook nog een rol in?

OoitGroet Rick

John Rabou zei

Nee hoor, Marc bemoeide zich daar niet mee. Hij vond altijd alles fantastisch.
Ik had uitsluitend met Marjan te maken. Zoals ik in het allereerste begin van Ooitgetekend al eens heb verteld was Marjan uiterst kritisch. Soms vond ik dat moeilijk, maar het eindresultaat was altijd beter, en ik heb veel van haar geleerd. Bijvoorbeeld om af en toe flink te overdrijven in mijn tekeningen.

RickU zei

Cool! Hopelijk leer ik het ook (ooit) eens, realistische personages tekenen...

Ridderman Robert zei

Hoi John,

Bedankt weer voor je post!

Ik heb via Bol.com nog een gaaf exemplaar van dit boek kunnen bemachtigen.

(Tip voor mijn medelezers, ze hebben er nog meer. Wel tweede hands uiteraard)

Wat me direct opviel is dat de afbeelding op de kaft in spielelbeeld is, en dat er dan ook Tioo op het schild van Graniet staat.
Dit verbaasde mij vooral omdat ik het zo "niet Marjan" vind.

Verder heb ik erg genoten van het boek, vooral de spread in het midden is fantastisch.
Van mij hadden er dan ook meer illustraties van scenes uit het verhaal in het boek gemogen, maar dat is uiteraard een kwestie van smaak. (mijn vriendin zou hier adrem op reageren met: "of jou gebrek eraan")

RickU zei

Robert wat zeg jij nu!? Link ons alsjeblieft de pagina...

John Rabou zei

Hoi Rick,

http://tinyurl.com/nxw8xj

Zo te zien zijn er maar twee.
Op Marktplaats staat er ook nog één te koop.

Tja Robert, slordig hè, die gespiegelde omslag.
Ondanks het feit dat de productie van dit boek zo'n twee jaar in beslag nam, moest er op het laatste moment nog vanalles veranderd en/of toegevoegd worden.
Marjan had besloten om de illustratie van Graniet en Kos ook als omslag te gebruiken, maar daartoe moest hij worden gespiegeld en Marjan durfde mij niet meer te vragen om óók nog de tekst op het schild te veranderen.
Achteraf gezien had de lithograaf of drukker met gemak die letters kunnen weg-retoucheren. Waarom men daar bij de uitgeverij niet aan gedacht heeft, weet ik niet.
Ikzelf zag deze omslag pas toen ik het boek onder ogen kreeg.

Omdat er zo weinig scènes uit het verhaal zijn geillustreerd komt omdat tot het laatst aan toe het verhaal voor mij onduidelijk bleef.
Zoals ik al vertelde was er in eerste instantie sprake van een heel ander verhaal. Daarop zijn de meeste van mijn illustraties gebaseerd.
Je zou kunnen zeggen dat het verhaal van Ridder Graniet vervolgens min of meer geconstrueerd is rondom de illustraties.

RickU zei

De samenwerking die tot dit boek geleid heeft verliep dus redelijk moeizaam... Ik heb 'm zojuist besteld, erg benieuwd hoe het boek is om te lezen!

Ooitgroet RickU

RickU zei

Jaaaaa! Ik heb hem binnen! Wat een koewl boek!

Waar is overigens de tekst "Ik DP win" gebleven in het boek?

Ooitgroet Rick!

John Rabou zei

Leuk dat je hem nog te pakken hebt kunnen krijgen Rick.
In het oorspronkelijke eerste manuscript ging de Drochtpoot in de nachten voorafgaand aan het toernooi erop uit om overal "Ik DP win" op muren en deuren te kalken.

Dit werd in de definitieve tekst niet meer vermeld, dus dat kwam in mijn illustratie dientengevolge ook te vervallen.