Naast de eerste Ooitridder wilde Marc nog een aantal andere ansichtkaarten in dezelfde stijl.
Om te beginnen begon ik dus maar eens met schetsen.
Dit was niet helemaal de bedoeling, of liever gezegd helemaal niet. Niet Ooits genoeg; ik voelde de door Marjan gewenste vorm duidelijk nog niet altijd helemaal aan. Liever had ze schetsen van Rondalia en Wildebras.
Dat was al beter. En van Rak de Reiger natuurlijk.
Deze Rak de Reiger werd Takkar de Slechte, want er waren inmiddels al ontwerpen en kostuums gemaakt voor Rak waar ik op dat moment geen weet van had. Ik heb deze schetsen
namelijk gemaakt in de hectiek van de laatste weken vóór de officiële opening van het Land van Ooit, waardoor er weinig overleg kon zijn. Maar goed, ik heb ze naar tevredenheid uitgewerkt en er werden ansichtkaarten van gemaakt.
Verder wilde Marc ook nog een ansichtkaart van de Luie Lakei. Ik heb hem gemaakt aan de hand van een polaroid van het model van de Luie Lakei in Oram Doram Doridam.
Om te beginnen begon ik dus maar eens met schetsen.
Dit was niet helemaal de bedoeling, of liever gezegd helemaal niet. Niet Ooits genoeg; ik voelde de door Marjan gewenste vorm duidelijk nog niet altijd helemaal aan. Liever had ze schetsen van Rondalia en Wildebras.
Dat was al beter. En van Rak de Reiger natuurlijk.
Deze Rak de Reiger werd Takkar de Slechte, want er waren inmiddels al ontwerpen en kostuums gemaakt voor Rak waar ik op dat moment geen weet van had. Ik heb deze schetsen
namelijk gemaakt in de hectiek van de laatste weken vóór de officiële opening van het Land van Ooit, waardoor er weinig overleg kon zijn. Maar goed, ik heb ze naar tevredenheid uitgewerkt en er werden ansichtkaarten van gemaakt.
Verder wilde Marc ook nog een ansichtkaart van de Luie Lakei. Ik heb hem gemaakt aan de hand van een polaroid van het model van de Luie Lakei in Oram Doram Doridam.
9 opmerkingen:
Ik heb me altijd al afgevraagd hoe dat nou zat met Takkar de slechte. Had al zo'n vermoeden dat het eigenlijk gewoon ontwerp tekeningen waren voor Rak, maar dat daar iets tussen was gekomen. Vond destijds de beschrijving van het personage Takkar niet overtuigend genoeg om aan te nemen dat hij ontworpen was als afzonderlijk personage. Ik was wel altijd gefascineerd door deze tekening als kind. En Marc en Marjan blijkbaar ook, want hij is door de jaren heen nog vele malen gebruikt. Zelfs nog in het Opslot.
Leuk dat al die vragen nu beantwoord worden. De puzzel wordt steeds completer en er blijken zelfs puzzelstukjes te zijn waar we nog geen weet van hadden.
Ik weet niet of daar genoeg animo voor is, maar eigenlijk zou het bijna de moeite waard zijn om dit weblog, als het eenmaal klaar is, uit te brengen in boekvorm. Als herinnering en naslagwerk van Ooit.
Het valt me nu trouwens pas op dat het natuurlijk eigenlijk een beetje vreemd is dat de zwanen zo veelvuldig zijn verwerkt in de tekeningen van Wildebras en Rondalia. Toen de graaf en gravin nog niet betoverd waren was er immers nog helemaal geen sprake van zwartwitte zwanen. Had Marjan daar niks over te zeggen?
Hoi Gijs,
Deze Takkar was inderdaad mijn eigen interpretatie van het personage Rak de Reiger.
De Takkar in het Opslot is/was trouwens een uitvergrote afbeelding van een veel latere versie van Takkar; een illustratie die ik pas in 1997 heb gemaakt voor het boek Ridder Graniet, dus daar ben ik nog lang niet aan toe. We zitten tenslotte nog pas in 1989. Het park is nog niet eens officiëel geopend ;-)
En wat die puzzelstukjes betreft: ik heb het idee dat ik je nog regelmatig ga verrassen.
Tja, een boek....ik heb er stiekum ook al eens aan gedacht....zou mooi zijn! Maar eerst maar eens zien dat ik dit blog tot een goed einde breng! Dat zal nog wel een tijdje duren.
Nee, Marjan heeft nooit iets gezegd over de zwanen in die tekeningen, behalve dan dat ze er enthousiast over was. Je hebt natuurlijk gelijk en ik heb er zo nooit naar gekeken; beschouw het maar als mijn artistieke vrijheid; een voorafschaduwing van wat komen zou.
Hoi John,
even 'n vraagje: Koos men de reiger, toch wel een roofvogel, als symbool voor Rak als een soort van tegenpool voor de sierlijke zwanen van het grafelijk echtpaar? of vond Marjan het gewoon lekker klinken, die alliteratie? :)
Weet je Maarten, ik heb het nooit gevraagd. Tenminste, ik kan het me niet herinneren, dus jouw verklaring is evengoed als de mijne. En volgens mij klopt de jouwe heel aardig, met die toevoeging dat het naar mijn mening vooral Marc was die de dingen bedacht en Marjan zich voornamelijk bezighield met het parkdesign (zoals we dat tegenwoordig zouden zeggen).
Daar ging ze trouwens heel ver in, hoor. Zo ontwierp ze niet alleen de kostuums en decors maar hield zich bijvoorbeeld ook bezig met de vorm van de deurklinken in de toiletten en de kleur van de muren, waarbij ze (zeker in het begin) zelf ook regelmatig de verfkwast hanteerde.
Ik zie haar nog bezig met de panelen voor het plafond in het baroktheater. Het was iets met gouden sterren, als ik me goed herinner.
Erg leuke blog is dit,
Veel van de tekeningen ken ik nog van toen ik een klein riddermannetje was. Ik schreef regelmatig een brief naar het "ooitnieuws" en ik kreeg altijd een van de kaarten terug.
Wat me altijd heeft verbaasd is dat Het land van Ooit niet heeft gekozen voor een huisstijl maar dat het een samenraapsel was van verschillende kunstzinnige uitingen en interpretaties. Ik heb me altijd afgevraagd of hier bewust voor is gekozen of dat dit zo gegroeid is.
Ik heb Ooit in de werkplaats van Bertus een maquette gezien van een erg bourgondisch uitziende reus Dan, terwijl de uiteindelijke Dan een veel killere uitstraling had.
Wat ik me dan ook afvraag is of het feit dat Marjan een kunstenares is voor de tekenaars een voor of een nadeel was. Ik kan me goed voorstellen dat ze de kunstenaars alle vrijheid gaf maar ook dat ze de regie strak in handen hield?
Zoals je ziet zit ik vol vragen,
ik blijf deze blog dan ook zeker in de gaten houden en ik ben erg blij dat dit stukje geschiedenis niet verloren gaat.
dank voor je reactie, Robert.
Het Land van Ooit werkte samen met heel uiteenlopende specialisten, zoals inderdaad b.v. Bertus Outmayer. In ieder geval mensen met een eigen stijl van werken. Maar Marjan had een heel duidelijke visie en was erg kritisch. Waar nodig stuurde ze me bij, maar aan mijn stijl deed ze nooit afbreuk. Ik zal hier t.z.t nog aardige voorbeelden van posten.
Jouw opmerking over vrijheid en regie klopt dus precies!
Ze deed het allebei.
Beste John,
met veel plezier zit ik nu deze blog te lezen.
Zelf ben ik in de laatste anna domino's Rak geweest en vind het erg leuk om ook op deze manier nog steeds meer te leren over het karakter.
Het is en blijft toch echt mijn favoriet.
De tekening trouwens is SUPER!!
zou ik deze op groot-formaat mogen uitprinten als herinnering.
Nou ik lees nog even verder en mocht het boek met tekeningen "ooit" uitkomen dan sta ik vooraan en met mij vele andere ooiters.
groet Wouter
ooiter@hotmail.com
Dank je voor je enthousiaste reactie, Wouter. Ben jij de Rak die op het Land van Ooit forum dit blog vandaag nog aanprees?
Als dat zo is dank daarvoor.
Rak de Reiger stond mij ook het meest na, ook al werd hij daarnaast ook nog Takkar.
En dat boek? Als ik het materiaal eens bekijk ben ik nog laaaaang niet klaar met dit blog. Dat gaat minstens nog maanden duren.
Oh ja, Wouter
en iedereen die geïnteresseerd is, een groot-formaat print maken van de illustraties die op dit blog staan zal niet goed uitpakken denk ik, want de resolutie is veel te laag; dit ter bescherming van mijn auteursrecht. Ik neem aan dat iedereen dit respecteert.
Toch zijn er wel leuke opties te bedenken. Mail me gerust op johnrabou@gmail.com voor de mogelijkheden.
Een reactie posten