Voor AD-4 hadden Marc en Marjan maar liefst drie folders in gedachten; een algemene, één voor schoolreisjes en één voor delegaties.
Voor de delegaties-folder wilden zij gebruik maken van de illustratie van het feestmaal, die ik hier al eerder besproken heb. Voor de algemene folder moest een portret van Graniet komen en voor de schoolreisjes had men het markante hoofd van Kos gekozen.
Om het geheel meer cachet te geven wilde Marjan om de illustraties heen een getekende gouden lijst hebben, waarin ook weer diverse Ooiters te zien waren.
Na wat schetsen van deze lijst heen en weer gefaxt te hebben, werden we het eens over de volgende schets. Dit is overigens een kopie van de originele schets.
Voor de delegaties-folder wilden zij gebruik maken van de illustratie van het feestmaal, die ik hier al eerder besproken heb. Voor de algemene folder moest een portret van Graniet komen en voor de schoolreisjes had men het markante hoofd van Kos gekozen.
Om het geheel meer cachet te geven wilde Marjan om de illustraties heen een getekende gouden lijst hebben, waarin ook weer diverse Ooiters te zien waren.
Na wat schetsen van deze lijst heen en weer gefaxt te hebben, werden we het eens over de volgende schets. Dit is overigens een kopie van de originele schets.
Marjan wilde ook een geïnkte z/w-lijn versie.
De portretten van Graniet en Kos waren vrij snel goedgekeurd........
.......zodat ik vervolgens met uitwerken kon beginnen. Deze originele uitgewerkte illustraties heb ik niet meer in mijn bezit, dus hier zijn de toepassingen op de verschillende folder-omslagen.
Voor de binnen- en keerzijden van de folders werden wederom meerdere illustraties gebruikt die we al eerder voorbij hebben zien komen.
Overigens zijn behalve mijn illustraties in deze folders ook een aantal klare lijn tekeningen van Ooiters verschenen, die door Luc Verschuuren zijn gemaakt.
Overigens zijn behalve mijn illustraties in deze folders ook een aantal klare lijn tekeningen van Ooiters verschenen, die door Luc Verschuuren zijn gemaakt.
In een eerdere post (Oud en Nieuw) introduceerde ik de nieuwe landkaart. Ik dacht dat die versie ook voor AD-4 was gebruikt, maar kennelijk heb ik toch nog aanpassingen gemaakt voor dit seizoen. In de algemene folder staat een lijstje "Nieuw in Anna Domino 4 (=1992)" en in de volgende versie van de landkaart staan ze inderdaad ingetekend.
10 opmerkingen:
Ik ben zeer verrast! Wat een prachtige folders, vooral die lijst spreekt me heel erg aan, al is dat vooral omdat ik eindelijk jouw geweldige creatie van Zeeheer vind! Super!
Ook de echtheid van jouw steeds maar weer verbazingwekkende tekeningen van Ridder Graniet en Kos vind ik echt geniaal! Helaas moet ik wel zeggen dat ik Kloontje net iets minder vind, maar op een van de foto's zag ik ook dat Kloontje een jongen is geweest?! Blijft raar om dat te zien haha.
Desondanks opnieuw complimenten John, ik denk dat ik hier nog een hoop van kan leren.. Ik zal mijn versies ook eens proberen zo menselijk uit te schetsen.. Geniaal!
Met een zeer bewonderende (Ooit)groet,
Rick Merkx
Hoi John,
Die lijst ben ik ook tegengekomen op de videoband van 'De Geschiedenis van Het Land van Ooit'.
Echt leuk ook om al die folders weer te lezen. Vooral de theateragenda. Ik kan me niets meer voorstellen bij de manegetheatervoorstelling 'Revor de Rover en de Markiezinnen' terwijl ik die toch echt gezien moet hebben, want die landkaart heb ik nog.
Groeten,
Paul
Prachtig weer! Inderdaad de gelijkenis met de toenmalige televisie Graniet is opvallend!
De eerste versie van 'Revor de Rover en de markiezinnen' heb ik nooit gezien. In, ik meen, AD 16 is deze voorstelling in reprise gegaan in het manegetheater. Dat was het laatste jaar dat er een op zichzelfstaande voorstelling in het MT stond. In de laatste drie AD's streden de Ooitridders in dat theater met een dun verhaallijntje eroverheen om het toch op een theatrale voorstelling te laten lijken. Naast de voorstelling met Revor de Rover is, geloof ik, alleen 'Het geheim van de gouden vogel' ook herhaald. Alle andere AD's waren er steeds nieuwe voorstellingen te zien in het manegetheater.
Een stukje achtergrond informatie. Leek me leuk...
Ik moet zeggen dat ik de originele "Revor de Rover en de Markiezinnen" een van de betere voorstellingen uit het MT vind, ik herinner mij dat deze voorstelling tijdens het seizoen volledig is omgegooid.
Nooit geweten dat hier een reprise van geweest is.
Wat ik me afvraag is of er ooiters model hebben gestaan voor je tekeningen of is elke gelijkenis met de acteurs (Wim Brok als Graniet) Toeval???
.....de gelijkenis met Kos is zeker geen toeval, Robert.
Voor deze illustraties heb ik natuurlijk gebruik gemaakt van bestaande foto's, hoewel dat in dit geval voor Zeeheer dan weer niet geldt, Rick.
Van de theatervoorstellingen weet ik niet zoveel af, daarom ben ik blij dat jullie - zoals Gijs nu - de moeite nemen om hier en daar het een en ander aan te vullen. Dat maakt het beeld completer. Blijf dat alsjeblieft vooral doen; in ieder geval dank daarvoor.
ik begin trouwens zo langzamerhand wel benieuwd te worden naar jullie relatie, dan wel bemoeienis met het Land van Ooit, behalve dan een evidente betrokkenheid bij haar lot?!
Nou, als antwoord op je vraag, John. Ik kwam als kind erg vaak in Ooit, vanaf AD 2, en heb het onstaan van dit legendarische land dus bijna vanaf het begin mee mogen maken. Als kind was mijn grote droom altijd om in het Land van Ooit te werken en op school maakte ik dan ook vaak toneelstukjes over, met name, Rak de Reiger. Dat was mijn favoriete personage.
Ook toen ik ouder werd ben ik het land trouw blijven bezoeken. Welliswaar minder frequent natuurlijk en ik heb ook een aantal AD's over geslagen, maar mijn droom bleef, dus toen ik na vier jaar werken als clown in attractiepark Duinrell besloot mijn clownspak aan de wilgen te hangen waagde ik het erop om auditie te gaan doen. Ik werd aangenomen en omdat ik zo ongeveer in Ooit was opgegoied kende ik niet alleen alle personages, maar ook alle oude verhalen en legendes die in de loop der jaren door alle Ooiters waren verzonnen. Dit kwam met name van pas als ik als Gouverneur op de troon zat. De kleine bazen luisterden altijd met open mond naar de verhalen die ik vertelde en ook de Ooiters waren steeds weer verbaasd door alle verhalen die in de loop der jaren verloren waren gegaan en nu weer tot leven kwamen.
Ik heb in totaal vier AD's lid van de hofhouding mogen zijn en heb mijn uiterste best gedaan om Ooit weer in ere te herstellen. Met mij velen die van het land hielden, overigens. Helaas konden wij met al onze liefde voor het land niet op tegen de zaken die het succes van dit bijzondere park in de weg stonden en dus besloot ik na vier jaar om, met pijn in mijn hart, het land weer te verlaten. Ik wilde liever de herinnering aan hoe het was behouden dan wachten tot het schip daadweerkelijk zou zinken. Ik ben net op tijd weg gegaan, want toen ik een jaar later nog eens een bezoek bracht aan ons aller geliefde landje leek het wel alsof alle magie verdwenen was. Ik ben daarna ook nooit meer terug gegaan.
De klap was enorm toen ik hoorde dat het doek definitief gevallen was. Alles waar we met zijn allen zo voor geknokt hadden zou verloren gaan en Ooit zou voorgoed verdwijnen. Onze kinderen zullen nooit kennis maken met de wereld van onze stoutste dromen, maar in ons hart leeft ooit voort. Mede dankzij dit weblog, overigens!
Ik heb tijdens mijn jaren in Ooit eigenlijk alle rollen wel gespeeld, ja zelfs de rollen die eigenlijk alleen door de paardacteurs werden gespeeld. Ook heb ik alle vier de jaren jaren in alle theaters gespeeld, behalve ironisch genoeg het Raknest, terwijl dat toch altijd mijn jeugddroom was geweest. In de huid van Rak heb ik slechts twee keer mogen kruipen, maar dan als losse rol in het Land. Dat was het jaar dat het Raknest gesloten was.
Ik heb destijds geprobeerd een overzicht te maken van alle voorstellingen en acts die door de jaren heen op de verschillende lokaties in Ooit hebben gestaan. Toch maar eens kijken of ik dat nog ergens heb. Misschien leuk om het beeld nóg completer te maken.
Dat is mijn verhaal...
Haha, nou John, het ging mij vooral om het personage zeeheer, en niet dat hij vergelijkbaar is met/op de acteurs die hem hebben gespeeld. Het pak is gewoon subliem.
Ik heb eigenlijk helemaal niet echt een officiele band met Ooit.. Ik ben er zelfs jaren niet meer geweest, tot mijn spijt.
Toen het Land in November vorig jaar definitief dichtging echter, schoot er wel een steek door m'n hart. Ooit heb ik ergens gelezen dat je pas weet hoeveel je om iets geeft, als het er niet meer is. Dit had ik duidelijk bij Ooit. Plots besefte ik me dat het Landje waar ik vroeger misschien 4 of 5 keer ben geweest, een grote indruk op me achter had gelaten. Dat wat ik me vooral enorm goed herinner was de show met Jean d'Orange en Dame Grandeur. En het kunstwerk tegen raccisme. Ik was groot fan geweest van Sjiek de Friek, van Kloontje en Ridder Graniet op tv. Ik besefte plots dat ik ze nooit meer levend zou kunnen zien. Werd er eigenlijk zelfs verdrietig van. Vooral omdat Ooit praktisch bij mij om de hoek ligt. Ik had er dagen naartoe kunnen fietsen. En dat deed ik nooit, waar ik nu enorm spijt van heb.
Nadat ik op de veilingdagen toch nog een keer ben gaan kijken, voelde ik me echt treurig. Waarom was ik er nou nooit geweest? Sukkel. Ik ben na de sluiting zelfs 3x in 1 jaar geweest. In een Land dat niet meer open was. Niet meer leefde, niets meer uitstraalde. De laatste keer, 8 November afeglopen maand, stond ik zelfs in een verlaten, leeg, triest en vreselijk achterstallig onderhouden Ooit. Ik kon wel huilen.
Na de veilingdagen heb ik dan ook eigenlijk meteen een nieuw project voor mezelf opgezet: OoitZwolle. Samen met wat vrienden zijn we dingen aan het verzinnen, uittekenen en maquettes aan het maken voor "ons" Ooit. Het zou groter zijn, mooier, spectaculairder. Als herrinering aan het oude Ooit, maar met een grotere overlevingskans. Mocht je geinteresseerd zijn in die tekeningen terouwens, kun je terecht op http://www.everyoneweb.nl/ooitzwolle .
Hoop niet dat jij, John, het erg vind dat ik eigenlijk toch jouw creaties op mijn eigen manier uitteken en op internet zet. Het is voor mij iniedergeval een doel om OoitZwolle ooit echt op te bouwen, om Ooit terug leven in te blazen. Het concept Ooit, is dit einde namelijk helemaal niet gegund.
-Rick
Ik zal mezelf ook maar even kort toelichten...
In AD2 ben ik 60x als bezoeker in ooit geweest. Mijn ouders vonden de kosten een beetje uit de klauwen lopen en hebben hierop contact met ooit opgenomen.
Na een persoonlijk gesprek met Freule Cilty is er besloten om over te gaan op een abbonementen systeem zodat ik niet telkens een los visum hoefde te kopen.
Ik was hiermee de eerste abbonementhouder en heb dit zo'n 8 jaar volgehouden, in die 8 jaar heb ik erg veel bijzondere dingen meegemaakt ik heb het dan ook weleens gekscherend over het land waar ik ben opgegroeid als ik Ooit bedoel.
Ik heb er voor gekozen om nooit in ooit te werken omdat ik de illusie voor de schermen stukken mooier vind dan de duck-tape werkelijkheid erachter.
Gôh, wat een verhalen! Dat plaatst eenieder wel in een veel helderder perspectief voor mij. Dank daarvoor. We hebben dus te maken met "hard-core" fans en een heuse Hoogwaardigheidsbekleder, en dan nog wel de Gouverneur in eigen persoon! Ik voel me zeer vereerd.
Maar er klinkt ook een zekere melancholie - een beetje verdriet zelfs - door in jullie uiteenzettingen.
Wellicht kan ik jullie nu al verblijden met de aankondiging dat er nog bijzonder materiaal ligt van met name Rak de Reiger en Jean d'Orange en Dame Grandeur.
Ik heb Jean d'Orange zelfs ooit bij mij thuis mogen ontvangen in het kader van zijn interview-programma "Hallootjes op Nivootjes". Dat was een bijzondere ervaring. Daarover wil ik terzijnertijd - het speelt pas in 2000 - uitgebreid berichten. Er is ook een video van, die ik op de een of andere manier moet zien te digitaliseren, zodat ik die ook in dit weblog kan opnemen. Heeft iemand misschien suggesties hoe ik dat moet aanpakken?
En Rick, ik heb uitgebreid gekeken op Ooitzwolle en ik zie wel dat je er een mooie hobby aan hebt. Zolang het om een digitale versie van Ooit gaat zullen er niet veel bezwaren tegen zijn, maar realiseer je wel dat er op bestaande personages en ontwerpen auteursrecht rust. Dat kun je je dus niet zomaar toeeigenen. Ga daar dus zorgvuldig mee om.
En verder is het denk ik belangrijk om kritisch te zijn en blijven over je eigen werk; daar kan het alleen maar beter van worden.
Alleen al 60 keer in AD-2???? Ongelofelijk!!
Ik wed dat ik in al die jaren bij elkaar nog niet eens 60 keer ben geweest!
Hoewel, ik kwam eigenlijk altijd buiten het seizoen. En ik heb de meeste premières meegemaakt bij de start van een nieuw seizoen en de eerste jaren kwam ik ook nog wel, eerst met mijn petekind en later met mijn eigen kinderen. Alles bij elkaar kom ik dan misschien ook wel aan de 60 keer!
John, ik ben vereerd dat je mijn tekeningen hebt willen bekijken. Binnenkort zet ik er trouwens nog een hoop op, vooral van de gebouwen en decors.
Dat van de personages had ik begrepen, al vond ik het persé nodig om de Ooiters die ik heb getekend echt terug te laten keren. Ze zijn gewoon te koewl haha.
Stel terouwens dat het ooit van de grond komt, wat hoogst onwaarschijnlijk is, weet jij waar ik dan terecht kan om de auteursrechten op de personages te kopen? Al zullen deze vast erg duur zijn..
In ieder geval kijk ik met plezier uit naar jou schetsen van Jean en Dame Grandeur. Lijkt me prachtig, al begin ik aardig in de ban te raken van Arend de Chirurgijn. Heb je daar ook nog materiaal van liggen?
Met heel veel groetjes
Rick Merkx
Een reactie posten