Het prentenboek verscheen pas in 1998, maar ondertussen ging het leven in Ooit natuurlijk gewoon zijn gangetje. Zo verscheen in januari van het jaar Anna Domino 9 (1997) het eerste nummer van het OoitNieuws, de Courant van Ooit zal ik maar zeggen. Ook daarvoor werden er weer een paar bestaande illustraties van mij gebruikt; ik laat hem hier integraal zien.
En in maart van datzelfde jaar kwam van het Ministerie van Binnenlandse Zaken het verzoek om de landkaart weer eens aan te passen aan de nieuwe situatie. In deze versie kreeg Kloontje een prominentere en stijlvastere plek waarvoor de Tijdheer moest wijken. Ze kreeg haar eigen springparadijs in het Reuzenland. Er kwam een Baronale Zetel bij en de Kolossale Kracht Kruipers verdwenen weer. Sap de Aardwortel kreeg haar eigen intieme theatertje in het bos van de Engelse Tuin.
Voor de volledigheid laat ik dit keer ook de achterkant van de landkaart weer eens zien. De Ooitgroet en de Luie Lakei zijn blijkbaar niet weg te branden, maar dit keer is er ook veel tekenwerk van anderen op te zien.
16 opmerkingen:
Hoi John (en de rest)
Hoera daar ben je weer!
Heb het altijd grappig gevonden dat deze courant als nummer 1 genummerd was. Al veel eerder was er Ooit-nieuws al ben ik even kwijt of de krant werkelijk zo heette. Op (wel eens waar redelijk stevig) krantenpapier en in het midden een gaatje dat je eruit kon halen zodat je door je krant heen alles en iedereen kon bekijken... Voor mij was deze versie meer een wat uitgebreidere folder .. ook z'n charmes hoor begrijp me niet verkeerd. En het leuke aan deze staatscourant vond ik destijds dat ik vrijwel iedere afgebeelde ooiter in hoogst eigen persoon kende.
En de landkaart.. Sap haar eigen theatertje in het bos... geweldige plek, ik heb het altijd jammer gevonden dat ze die weer opgedoekt hebben. Wel begrijpelijk want het was klein, bij tijden flink modderig en in de herfst kon je er beter met een helm op gaan zitten i.v.m. vallende kastanjes en eikels. Maar zoveel intiemer en "meer Sap" dan het latere theater. Daar in het bostheatertje kon je nog werkelijk geloven dat ze zojuist terplekke boven de grond was gekomen.
Groetjes Marjolein
Haha, wat een hartelijke begroeting Marjolein.
Het heeft inderdaad nogal lang geduurd, hè.
Nou ja, van hieraf pak ik de draad gewoon weer op.
Jaha, nu je het zegt, ik kan me ook nog zo'n krant herinneren. Vaag weliswaar, maar toch! In mijn archief (knipselmap) heb ik nog een groot aantal plaatjes, gedrukt op krantenpapier; het kan bijna niet anders dan dat die uit die vroegere krant(en) komen. Aan de foto's te zien moet het uit de beginperiode van Ooit geweest zijn. Ik moet die kranten verknipt hebben, want er is er niet één bewaard gebleven. Ik was het helemaal vergeten.
Ik weet nog dat Marjan erg blij was met dat bostheatertje. Toen het nèt "open" was, wilde Marjan het speciaal aan me laten zien, omdat zij er zo enthousiast over was.
Het was inderdaad een mooi plekje!
Wacht even Marjolein, terwijl ik dit allemaal zit te schrijven, zit ik maar te prakizeren en te prakizeren en je zult het niet geloven, maar ik kreeg denk ik een brainwave, want ik heb zojuist toch nog twee exemplaren van die oudere kranten gevonden; uit februari en september 1990. Echt uit de begintijd dus!
De krant heette toen ook al OoitNieuws en er zat inderdaad een gat in het midden van de krant. Ik zal ze de eerstvolgende keer laten zien, dat lijkt me wel leuk.
Het waren trouwens geen kinderachtige uitgaven hoor; die van februari telde 16 pagina's en die van september 8, dus dat wordt weer een hele tijd scannen geblazen. Binnenkort meer!
Even voor de goeie orde, maar ik ben Rick ook nog een reactie verschuldigd, evenals de dank voor de diverse vakantiewensen uit de vorige post.
Het was een hele fijne vakantie daar in Baskenland en ik hoop dat iedereen minstens een even goede vakantie heeft gehad als ik.
Rick, die illustratie is een ietwat bewerkte tekening uit een serie van ongeveer 20 portretten van Middeleeuwers, die ik in 1994 en 1996 heb gemaakt voor een tweedelige educatieve uitgave over de Middeleeuwen voor een Duitse uitgeverij. Het ene boek ging over het leven in de stad, het andere over het leven op het platteland. Dit is de pelgrim en komt uit het tweede deel.
Misschien dat ik de hele serie ooit nog eens op mijn andere blog "A brush with history" zet.
Haha, hartelijke dank voor deze reactie. Ik ben nog steeds erg gecharmeerd van het plaatje, en blij dat je een fijne vakantie hebt gehad.
Over het Ooitnieuws kan ik, zoals Marjolein ookal zei, eigenlijk niet veel meer kwijt als dat het een uitgebreide folderversie is. Vandaar dat ik maar direct overga op de landkaart.
De versie van Kloontje die je nu toevoegd vind ik echt vele malen beter passen, en sluit echt perfect aan op de andere Ooiters. Echt prachtig. Ook de nieuwe toevoegingen als het theatertje van Sap en het Springparadijs van Kloontje zijn subliem ingetekend. Echt een heel grote bewondering!
En dan, je voelt hem al aankomen John (haha), ik heb nog een vraag tussendoor: Heb jij, of waren daar andere mensen/bedrijven van buitenaf voor, ook gebouwen voor Ooit ontworpen? En, heb je ook niet een soort "Ooitlettertype" gemaakt?
Heel grote Ooitgroet, Rick.
PS. Binnenkort zou ik jou graag wat vertellen over de entreeversie van mijn Land van Ooit. Heb je een email waarop ik je kan bereiken? Dan stuur ik je wat tekeningen en uitleg, ik denk dat jij toch wel het inzicht hebt om te beoordelen of iets Ooits' is of niet. Je kunt me bereiken via ooitzwolle@hotmail.com .
Hoi John,
Wat is het toch fijn dat je weer terug bent van vakantie,ik hoop dat je ervan hebt genoten.
Deze versie van het OoitNieuws kan ik me helemaal niet meer herinneren. (des te leuk om te zien) Ik ken alleen de versie met het veelbesproken gat.
Mooi om te zien dat er toch is gekozen om de Kloontje op de landkaart weer te matchen met de andere figuren.
Ik was niet zo kapot van de vorige kloontje.
Deze Kloontje past inderdaad véél beter, hè!
Nee Rick, gebouwen heb ik nooit ontworpen. Maar vergis je niet hè, ik was niet de ontwerper van Ooit; hoewel er een aantal ontwerpen van mijn hand zijn, zoals b.v. de OoitSenten, en er soms dingen uit ijn illustraties, zoals die kostuums van laatst, daadwerkelijk gemaakt zijn, had ik normaal gesproken te maken met bestaand materiaal en bestaande situaties.
Een Ooitlettertype? Wat een goed idee! Nooit aan gedacht.
Als je een beetje rondsnuffelt en doorklikt vind je mijn e-mailadres vanzelf, Rick. Laat maar eens wat zien, dan reageer ik wel.
Hoi John,
Bij mij komen inderdaad ook de oude kranten met een gat in het midden in gedachten als je het over het OoitNieuws hebt.
Ik heb ik die tijd een abonnement gehad en kreeg de kranten thuisgestuurd. Helaas heb ik ze niet meer terug kunnen vinden, terwijl ik toch zoveel mogelijk van Ooit bewaarde. Die krant vond ik echt geweldig. Ik kon niet vaak naar Ooit en zo kwam Ooit toch een klein beetje naar mij. Het idee om een gat in het midden van een krant te maken is ronduit geniaal. Kinderen konden leuzen bedenken over dat gat en insturen zoals: 'Beter een gat in de krant dan een gat in Het Land.' Die werden er dan bij gezet.
Ik ben de oude OoitNieuws kranten op internet al eens tegengekomen; kijk maar eens hier op de myspace van het Ooitsweerzien.
En dat theatertje van Sap was inderdaad geweldig. Ik meen me te herinneren dat ze daar terecht was gekomen omdat ze moest verhuizen door de bouw van het Rak de Reiger Nest. Maar ik kan me vergissen.
Groeten,
Paul
Hoi,
Paul voor zover ik me kan herinneren verhuisde Sap vanuit het boerderijtje (naast het Ooit-theater)naar het bos. In het boerderijtje moest de Donkere Droom van Stor komen.....
Marjolein
Paul, je hebt helemaal gelijk. Het theatertje van Sap moest wijken voor het Rak de Reigernest, alleen heb ik jullie allemaal grote onzin verteld; mijn herinnering laat me danig in de steek, want het was niet in AD-9, maar véééél eerder.
Ik ben eens terug gaan bladeren en ik kwam tot de ontdekking dat ik hem nota bene al ingetekend had in de landkaart van AD-4 (!!), de nieuwe landkaart, zeg maar! Het is terug te lezen in de aflevering Oud en Nieuw van 12-10-'08.
Wat nog wèl klopt is het enthousiasme van Marjan over die plek!
Het is eigenlijk nog gekker, want in de laatste landkaart is het theatertje juist verdwenen. Er is op die plaats alleen nog maar een puntdakje te zien en in de legenda wordt het theatertje niet eens meer vermeld. Een mysterie! Wie het weet, mag het zeggen.
Hallo Allemaal,
Eindelijk weer een updat, dankje wel john!
Even over Sap de Aardwortel, in Ad 9 is zij verhuisd naar het Baroktheater met de voorstelling Rode Oortjes. De boerenschuur werd voorheen gebruikt door Tak met de ooitrijdans. In dat jaar zou zoals Marjolein vertelt De Donkere Droom van Stor openen. Sap is daarna verhuisd naar een nieuw theater toen Zi Za Zonnebloem haar intrek nam in het Baroktheater.
Gegroet,
Jonkheer Ed
Ziezo, dat is dan ook weer helder. Dank je wel Ed!!
Kan er iemand eens wat meer uitleg geven over die 'donkere droom van Stor'. Ik ben die naam al vaak tegengekomen, maar heb er helemaal geen idee van wat ik me erbij moet voorstellen.
@ John, je zei dat je zelf geen gebouwen of attracties hebt ontworpen voor Ooit. Weet je wie daar voor verantwoordelijk was? Was dit ook een vast persoon? Of een heel team? Of had elk project een andere tekenaar?
Ik heb deze ooit folder zelf ook thuis liggen en heb deze altijd één van de mooiere folders gevonden.
Bedankt voor de update.
Beste Nicolaï,
Op de keper beschouwd waren de gebouwen die speciaal voor het park zijn gebouwd er al vanaf het begin; zoals het Manegetheater en de Koningssael, maar ook Oranjeboom (de serre van het kasteel) en zijn dus in het oorspronkelijke parkplan meegenomen en ontworpen.
Het Roze Kasteel, Oram Doram Doridam en het boerderijtje waren er natuurlijk al; dat zijn oorspronkelijke elementen van het voormalige landgoed. Dan blijft er qua gebouw niet eens zo heel veel meer over. Er stonden tentachtige constructies, zoals het Ooit-theater en Baldakijn. Alle andere constructies - want gebouwen kun je ze eigenlijk niet noemen - zoals het Rak de Reigernest en b.v. de Yurre en het Fort van Stor de Bostor, maar ook Plein Vierendeel werden gemaakt onder supervisie en verantwoordelijkheid van Henk Mocking, die bij wijze van spreken vanaf dag één - maar hij kwam geloof ik iets later - met zijn spa in de grond stond te wroeten. Die man heeft zóveel werk verzet; soms zelfs in letterlijke zin. Volgens mij werden doorgaans ideeën voor en uitvoering van nieuwe attracties en constructies door Ooit zelf gedaan. Er zat zo ontzettend veel creativiteit bij die mensen; dat heb ik altijd zeer inspirerend gevonden.
Over de donkere droom van Stor is al eerder het een en ander gezegd.
Blader maar eens terug naar de reacties op de aflevering "postzakken en leszakken". Robert en met name Angelique hebben daar wat over verteld. Ikzelf weet daar niets vanaf.
Enige tijd geleden heb je ook tekeningen laten zien van wat ooit de nieuwe inkom van Ooit moest worden. Heeft Henk Mocking hier ook aan meegewerkt of waren deze integraal van jouw hand?
Bedankt voor de doorverwijzing naar het stuk van de lesbrieven. 'k Had het ooit al gelezen, maar 't was uit mijn gedachten gegaan.
Henk Mocking was van AD-1 t/m AD-19 (!) Minister van Ontwikkelingszaken en coördineerde alle bouwwerkzaamheden, dus hij is hier ongetwijfeld bij betrokken geweest.
De illustraties van de nieuwe inkom - zoals jij dat zo mooi op zijn Vlaams zegt; het doet me denken aan de Blijde Inkomsten die in de Middeleeuwen gebruikelijk waren - zijn zgn. artists impressions van maquettes, die ik van Ooit mee naar huis kreeg en zeer waarschijnlijk door de onvolprezen decorbouwer van Ooit Bertus Outmayer gemaakt zijn. En hij heeft dan weer - neem ik aan - ontwerpen van de architekt als voorbeeld gehad. Wie de architekt van de nieuwe inkom was, weet ik niet.
Er staat een fotootje van Bertus Outmayer op Ooitgetekend: n.l. op de achterkant van de allereerste folder in de allereerste aflevering AD-0 of hoe het begon....
Voor het verhaal over die artists impressions kun je terubladeren naar de aflevering Toekomstplannen.
Hahaha, valt het zo op dat ik Belg ben. ;-) Alvast heel erg bedankt voor deze waardevolle info.
Een reactie posten