Op dit weblog streef ik er naar om met een zekere regelmaat en in een min of meer chronologische volgorde alle schetsen, illustraties (en hun toepassingen), die ik vanaf 1988 tot 2004 voor het Land van Ooit heb gemaakt- men noemde mij Opperhoftekenmeester - te ontsluiten. Dit tot genoegen - hoop ik - van de velen die het Land nog altijd een warm hart toedragen.



Klik op de afbeeldingen voor een grotere versie



maandag 7 september 2009

Terug in de tijd.

Inmiddels zijn we weer eens 48 scans verder en kan ik jullie zoals beloofd de oude edities van het OoitNieuws presenteren. Sterker nog, het gaat om de allereerste editie uit februari 1990 en een extra editie uit september van datzelfde jaar. Dit zijn de enige exemplaren die ik nog heb, maar weliswaar een beetje vergeeld hebben ze de tand des tijds toch redelijk doorstaan.
En het leuke is, dat de krant toentertijd is verschenen op tabloïd-formaat! Jaja, Ooit was zijn tijd werkelijk ver vooruit (ook al kende Ooit geen tijd)!










....en de extra editie.





4 opmerkingen:

Nicolaï zei

Waw, wat een update! Hier ben ik stikjaloers op. Ik ben helaas pas tijdens de latere ooitjaren fan geworden en heb deze hele oude kranten dan ook niet in mijn bezit. Super dat je ze via je blog laat zien. Waar ik wel van opkeek was dat 'kloontje' in oorsprong blijkbaar een jongen was. Iemand enig idee wanneer dit veranderd is? En had deze mannelijke versie een andere naam?

Jonkheer Ed zei

Echt weer een prachtige update, deze krantjes heb ik nog nooit gezien echt prachtig. Ik heb in mijn archief nog een Ooit Nieuws uit AD5 liggen.
Maar weer eens een bewijs hoe vernieuwend de ideeen van Ooit waren. Tegenwoordig heeft elk park wel een krantje, speciaal entertainment , theater, shows, acteurs. Ik zelf vindt nog steeds dat Ooit echt een ijzersterk concept is en had kunnen zijn.
Tegenwoordig zie zelfs Efteling op Tv of in de supermarkt, maar Ooit was zijn tijd al ver voooruit met de ideeen.
Alleen tegenwoordig gaat het niet meer alleen om creativiteit, ziel en zaligheid en fantasie. Nee, nu moet alles veel geld opleveren, eenvoudig zijn en het liefst een vervormde kopie.
Echt als ik nu in een pretpark loop zie ik zoveel dingen die Ooit al eerder deed, misschien niet op die groote en proffesionele manier maar ze dachten er toen wel over. En echte creativiteit is toch het mooiste om te beleven.
Na het lezen van deze Ooit Nieuwzen ben ik weer helemaal in Ooitse sfeer en zou ik het liefste op een bankje bij waterloo zitten en kijkend door het gat spieken of Pierre nog wakker zou zijn.

Ooit....

RickU zei

Ooit... Als de wereld weer plat word, zo plat als een pannekoek, ontdekt Rak de Reiger vast, een nieuw Land in een andere hoek :)

Het is een prachtige update John, echt, al smacht ik naar een tekeningenupdate! Al zitten ook hier leuke dingetjes tussen. Zoals het logo van Ridderspoor, echt superleuk. Eenvoudig, enigzins gelijk aan het originele Ooitlogo, doeltreffend. Echt super!

Ik vraag me trouwens af of iemand van jullie, de volgers of John, de precieze verhalen achter Droef de Voorproever, Rak de Reiger, Zeeheer en Dekswalker, Kloontje en Arend de Chirurgijn?

Ooitgroet RickU -Rick

Matthijs zei

Ook al kent Ooit geen tijd. De eerste krant kende wel degelijk een anderlandse datum dus :)